قیمت ظروف نقره اصفهان

درباره قیمت ظروف نقره اصفهان

قیمت ظروف نقره اصفهان

قیمت ظروف نقره اصفهان به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور مثال اگر این ظروف جزو ظروف قلمزنی باشند، قیمت متفاوتی نسبت به ظروف معمولی خواهند داشت. به همین دلیل اگر تصمیم دارید تا به درستی قیمت ظروف نقره اصفهان را محاسبه کنید، باید عوامل تاثیر گذار آن را به خوبی شناسایی کنید.

در این مطلب سمساری زرتشت تصمیم دارد به صورت تخصصی عوامل موثر بر قیمت ظروف نقره ساخت اصفهان را برای شما مورد بررسی قرار دهد. با ما همراه باشید.

تاریخچه ساخت ظروف نقره اصفهان

تاریخچه ساخت ظروف نقره ایران و به ویژه شهر اصفهان، به گذشته ای دور باز می گردد. همین طور لازم است بدانید که شهره ظروف نقره اصفهان در تمام جهان پیچیده است. در واقع این نوع از ظروف در تمامی نقاط جهان از معروفیت و محبوبیت ویژه ای برخوردار شده اند.

اگر بخواهیم به بررسی تاریخچه ساخت ظروف نقره در ایران بپردازیم، لازم است بدانید که مردم ایران از نخستین اقوامی بودند که با فلز نقره آشنایی پیدا کردند و از آن برای ساخت لوازم و سایل استفاده نمودند. ساکنان این مرز و بوم به گواهی یافته های تازه در کاوش های باستان شناسی از هزاره ششم پیش از میلاد به ساختن ابزار های فلزی دست یافته اند.

روزگار پادشاهی ماد ها و هخامنشی ها را باید اوج قوت و عظمت استفاده از انواع فلز ها و به خصوص فلز نقره در ایران باستان به شمار آورد. شما با مشاهده آثار به جا مانده از این دوره تاریخی، به وضوح این امر را تصدیق خواهید نمود.

آثار به جا مانده مانند جام ها و بشقاب هایی که ساخته دست هنرمندان هخامنشی، تنگ های خوش نقش و نگار و طبق های زرین دوره مغولی و تیموری، شمعدان های و ظروف سلجوقی، تنگ ها و بشقاب ها و شمشیر های زیبای صفوی و همین طور آثاری که هم اکنون به وسیله هنرمندان معاصر خلق می شوند، همگی گواه بر این مسئله هستند.

بررسی عوامل موثر بر قیمت ظروف نقره اصفهان

همان طور که پیش تر اشاره شد، عوامل مختلفی بر روی قیمت ظروف نقره اصفهان تاثیر گذار هستند. در این بخش از مطلب به صورت کامل این عوامل را برای شما شرح خواهیم داد:

قیمت ظروف نقره اصفهان

چه عواملی بر روی قیمت ظروف نقره اصفهان تاثیر می گذارد؟

روش ساخت ظروف نقره اصفهان

یکی از مهم ترین عواملی که بر روی قیمت ظروف نقره اصفهان تاثیر گذار می باشد، روش ساخت آن ها است. به طور کلی چند روش برای ساخت ظروف نقره وجود دارد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

روش چکش کاری

در این روش برای ساخت ظروف نقره، تنها از چکش استفاده می شود. به طور مثال برای ساخت کاسه ای با دهانه 30 سانتی متر، اندازه ورق نقره را 5 تا 6 سانتی متر اضافه تر می گیرند و به وسیله چکش آن را گود می کنند.

روش خمکاری

خمکاری از دیگر روش هیا ساخت ظروف نقره می باشد که با استفاده از قالب انجام می شود. در این روش ورق نقره را بر روی قالب های مخصوص کشیده و به وسیله میله ای که دستگیره چوبی دارد، آن قدر ورق را بر روی قالب می کشند تا شکل قالب را به خود بگیرد و سپس آن را از قالب جدا می کنند.

روش ریخته گری

روش ریخته گری برای ساخت ظروف از جنس برنج و آلومینیوم نیز استفاده می شود. به طور مثال برای ساخت دسته یک گلدان که باید به صورت جداگانه بر روی ظرف نقره نصب شود، ابتدا درون قالب را از ماسه مرطوب پر می کنند، سپس نیمه دیگر قالب را روی آن گذاشته و فشار می دهند و نقره مذاب را از شکاف، داخل قالب می ریزند. پس از خارج کردن نقره شکل گرفته، قسمت هایی که همسان نیستند را سوهان کاری می کنند.

روش پرس کاری

در روش پرس کاری با استفاده از یک قالب و دستگاه پرس، نقره را به شکل مورد نظر در می آورند. به طور معمول این روش بیش تر برای ساخت ظروف تخت مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه پرس دارای دو قالب منفی و مثبت می باشد که با فشار در هم چفت شده و نقره به شکل مورد نظر تبدیل می شود.

عیار فلز نقره استفاده شده در ساخت ظروف

یکی از عامل های موثر بر روی قیمت ظروف نقره اصفهان، عیار نقره می باشد. به طور معمول عیار نقره استفاده شده برای ساخت ظروف نقره اصفهان، پشت و یا داخل شناسنامه آن ها درج شده است.

قیمت ظروف نقره اصفهان

بررسی عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت ظروف نقره اصفهان

قیمت روز فلز نقره

همان طور که می دانید نقره همانند طلا جزو فلزات گران بها محسوب می شود. از این رو قیمت آن در بازار های جهانی و داخلی هر روز و یا هر لحظه دستخوش تغییرات می شود. در زمان خرید و یا فروش ظروف نقره اصفهان هر چه قیمت نقره بیش تر باشد، شما باید هزینه بیش تری را برای آن ها پرداخت کنید.

وزن نقره استفاده شده در ساخت ظروف

از دیگر عوامل مهمی که بر روی قیمت ظروف نقره اصفهان تاثیر می گذارد، وزن نقره به کار گرفته شده در ساخت ظروف است. به طور مثال یک سرویس چای خوری به همراه سینی در مقایسه با یک گلدان کنار سالنی که طولی معادل 1 متر دارد، از میزان نقره کم تری برخوردار شده است.

استفاده از سنگ های قیمتی

از آن جایی که ظروف نقره اصفهان گران بها و بسیار با ارزش هستند، این امکان وجود دارد که سازنده و یا هنرمند آن ها برای ساخت ظروف و تزیین و چشم گیر تر شدن آن ها از سنگ های گران بها و قیمتی مانند فیروزه و یا عقیق استفاده کند. از این رو هر چه وزن و تعداد سنگ ها بیش تر باشد، قیمت ظروف نقره اصفهان نیز متعاقبا بیش تر خواهد بود.

طرح و ایده اجرا شده بر روی ظروف نقره

به طور کلی طرح هایی که برای ساخت ظروف نقره اصفهان استفاده می شود به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. طرح گل و مرغ
  2. طرح چهره

هر چه طرح اجرا شده بر روی ظروف نقره اصفهان زمان بیش تری را به خود اختصاص داده باشد، قیمت بیش تری نیز برای آن ها تعیین می شود. البته لازم به ذکر است که انتخاب طرح و نقش ایجاد شده بر روی ظروف نقره اصفهان کاملا سلیقه ای بوده و به خودتان بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *