مزایا و معایب خرید وسایل دست دوم

دلایل مختلفی سبب تمایل ما به خرید وسایل دست دوم خواهند شد. این لوازم و وسایل محدوده بسیار وسیعی نظیر لوازم منزل، موبایل و … را شامل می‌شوند.

تجربه ثابت کرده است که این خریدها همواره بد نیستند و در اغلب موارد جنس خریداری شده می‌تواند نیاز کاربر را برای مدت زیادی برطرف کند.

مزایا و معایب خرید وسایل دست دوم

اما وقتی حرف از این وسایل یا خرید از سمساری به میان می‌آید، اغلب با شک و تردید مواجه خواهیم شد. یکی از راه‌کارهایی که می‌تواند درمورد خرید یا عدم خرید این لوازم و وسایل کمک‌کننده باشد، بررسی مزایا و معایب خرید لوازم دست دوم و مقایسه آن‌ها با یکدیگر است.

 

مزایای خرید لوازم دست دوم   

 

نمی‌توان این نوع خرید را فاقد هرگونه مزیت در نظر گرفت و تنها به‌ویژگی‌های منفی آن توجه کرد. بسیاری از افراد در مواقع خاص این شیوه خرید را برمی‌گزینند. همین امر نشان‌دهنده این است که خرید وسایل دست دوم در بعضی موارد با مزیت‌هایی همراه است.

  1. قیمت مناسب

مهم‌ترین مزیت خرید این نوع وسایل و لوازم در قیمت آن‌ها است. لوازم دست دوم تفاوت قیمت فاحشی با وسایل نو دارند. از همین رو در برخی مواقع به انتخاب اصلی افراد برای خرید تبدیل می‌شوند.

برای مثال قصد دارید که برای دوران کوتاه دانشگاه خانه‌ای اجاره کنید، بنابراین نمی‌خواهید که از وسایل آن برای مدت طولانی استفاده کنید. از همین رو لوازم آن پس از مدت مشخص بلا استفاده می‌مانند. در این زمان، بهترین راه برای تحمیل هزینه کمتر به خانواده، خرید از سمساری معتبر است.

  1. کیفیت و دوام

عوامل مختلفی نظیر تورم، گرانی مواد اولیه و … سبب شده‌اند تا کالاهای جدیدتر، دوام و کیفیت کالاهای قدیمی را نداشته باشند. برای خرید لوازم دست دوم می‌توانید پول کمتری در ازای خرید یک جنس باکیفیت‌تر پرداخت کنید. این در حالی است که برای خرید کالای نو مشابه، باید هزینه بیشتری در قبال کیفیت کمتر پرداخت شود.

  1. جلوگیری از یکنواختی و دلزدگی

از آتجایی که برای خرید لوازم دست دوم هزینه کمتری پرداخت می‌شود، تعویض آن‌ها نیز بسیار ساده‌تر از یک وسیله نو صورت می‌گیرد.

 برای مثال وقتی یک دست مبلمان دست دوم خریداری کرده‌اید نیازی نیست برای سالیان متوالی از آن استفاده کنید تا هزینه‌ای که برای آن پرداخت کرده‌اید؛ جبران شود. به همین علت می‌توانید پس از گذشت مدت کوتاهی، آن را با مبلمان جدید تعویض نمایید.

اگر از آن دست افرادی هستید که وسایل و لوازم اعم از لوازم منزل یا لوازم الکترونیکی، خیلی زود شما را دلزده می‌کند از خرید وسایل دست دوم غافل نشوید. البته به‌شرطی که از افراد یا مکان‌های معتبر خرید کنید.

  1. کمک به کاهش قیمت کالاهای نو

بازار فروش بر اساس عرضه و تقاضا استوار است. وقتی میزان خرید از سمساری ها افزایش پیدا کند، ناخواسته میزان تقاضای برخی کالاها کاهش پیدا می‌کند. از همین رو، قیمت این لوازم در بازار فروش کاهش می‌یابد.

  1. تأثیرات مثبت زیست محیطی

بسیاری از لوازم برقی، الکترونیکی و … از مواد نفتی و لوازمی ساخته شده‌اند که ورود آن‌ها به محیط زیست می‌تواند تأثیر بدی بر روی آن بگذارد.  با خرید لوازم دست دوم و استفاده مجدد از آن‌ها، میزان زباله تولید شده کاهش یافته و به سلامت محیط زیست کمک می‌کند.

  1. عدم خروج ارز از کشور

سالانه بخش بسیاری از ارز مملکت برای خرید لوازم خانگی خارجی، موبایل، لپ تاپ و … از کشور خارج می‌شود. عادی شدن فرهنگ خرید وسایل دست دوم سبب می‌شود تا سالانه بخش زیادی از ارز مملکت در کشور باقی بماند.

سمساری

معایب خرید وسایل دست دوم

 

این روش خرید، دارای مزایای زیادی است. نمی‌توان گفت که کالاهای دست دوم، اغلب قابل استفاده نیستند. بسیاری از این کالاها برای مدت بسیار کوتاهی مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ اما فقط به دلیل اینکه فرد خریدار صاحب اول آن نیست به عنوان کالای استوک یا دست دوم فروخته می‌شوند. اما نمی‌توان روش خرید لوازم دست دوم را روشی بی‌عیب و نقص دانست.

  1. استهلاک بالا

اگرچه در بین کالاهای دست دوم می‌توان لوازم خوب به درد بخوری را جستجو کرد؛ اما اغلب این وسایل برای مدت مدیدی کارکرده و دارای استهلاک بالا هستند. از همین رو اگر قصد استفاده طولانی مدت از یک وسیله را دارید، ممکن است خرید از سمساری ها ایده خوبی نباشد.

  1. خراب شدن زود هنگام این وسایل

ممکن است در حین خرید وسایل دست دوم یا پس از چندبار تست آن از کیفیت عملکرد دستگاه راضی باشید. اما بسیاری از این کالاها به‌ویژه کالاهای برقی، ممکن است تعمیر شده باشند و پس از گذشت مدت بسیار کوتاهی خراب شوند. خرید این‌گونه لوازم به نوعی مانند خرید هندوانه است و نمی‌توان خوب و بد آن را از روی ظاهر تشخیص داد.

  1. ظاهر کهنه

اگرچه خرید از سمساری ، مزایایی را به دنبال دارد؛ اما چنین کالاهایی هرگز، ظاهر یک وسیله نو را ندارند. البته ممکن است استثناً در بین آن‌ها کالاهایی که بسیار کم مورد استفاده قرار گرفته‌اند، پیدا شود. اما به‌طورکلی، این اجناس اغلب ظاهر نو و آراسته‌ای ندارند.

  1. کاهش تولید کارخانجات داخلی

با همه گیر شدن فرهنگ خرید لوازم دست دوم ، تقاضا برای خرید لوازم نو، کاهش یافته؛ درنتیجه کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده برخی وسایل با کاهش تقاضا مواجه خواهند شد. این امر سبب کاهش تولید این کارخانه‌ها و درنهایت ورشکستگی آنان می‌شود.

نتیجه‌گیری:

بازار خرید وسایل دست دوم می‌تواند بازار هدف بسیاری از افراد باشد. علاقه‌مندان به کالاهای آنتیک می‌توانند وسایل و لوازم مدنظر خود را در سمساری ها بیابند.

سمساری

همچنین این بازارها می‌تواند شرایط خوبی را برای قشر کم در آمد جامعه فراهم کند و راهی برای حفظ سرمایه باشد. خرید این نوع وسایل دارای مزایا و معایبی است که با اولویت‌بندی و مقایسه آن‌ها به‌راحتی می‌توانید نسبت به خرید این‌گونه لوازم نصمیم‌گیری نمایید؛ اما آنچه در خصوص خرید اینگونه لوازم حائز اهمیت است، خرید آن‌ها از یک فروشگاه معتبر و مورد اطمینان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *