نکات مهم قبل از خرید عتیقه جات

نحوه خرید و فروش وسایل عتیقه دست دوم!

معمولاً افرادی که علاقمند به جمع‌آوری عتیقه هستند برای خرید وسایل دست دوم دچار سردرگمی می‌شوند. اینگونه افراد با پرسش‌هایی مانند چطوری عتیقه بخریم؟ کجا عتیقه بخریم؟ از کی عتیقه بخریم؟ و پرسش‌های این‌چنینی روبرو می‌شوند. عتیقه و وسایل آنتیک دست دوم از ارزش قیمت خرید بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل پیدا کردن یک فروشنده منصف و کاربلد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر آن اصول مهم در معامله عتیقه دست دوم باید در نظر گرفته شود.

 آیا شما هم علاقمند به کلکسیون‌های عتیقه‌جات هستید و می‌خواهید مجموعه‌تان را کامل‌تر کنید؟ اما نمی‌دانید از کجا عتیقه بخرید! پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با نکاتی که قبل از معامله وسایل عتیقه دست دوم باید بدانید آشنا شوید.

 

نکات مهم قبل از خرید عتیقه جات

 

عتیقه را کجا، چطور و از چه کسی بخریم؟

اگر به فکر خرید وسایل عتیقه دست دوم هستید، بی‌گدار به آب نزنید. خرید عتیقه یک کار عجله‌ای و چشم بسته نیست. باید فکر شده عمل کنید تا فروشنده منصف پیدا کنید. بی‌احتیاطی و نسنجیده عمل کردن با ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری همراه است. در ادامه به توضیح مختصری درباره نکات مهم در فروش و خرید وسایل عتیقه دست دوم می‌پردازیم.

نکات قابل توجه برای معامله وسایل عتیقه دست دوم چیست؟

اشیاء قدیمی و دست دوم با قیمت‌های متنوعی در بازار به فروش می‌رسند. از فروش ساعت‌های قدیمی و مجسمه‌های تزیینی گرفته تا وسایل دکوری دست دوم، ظرف و ظروف، سماور، گرامافون و … .  اگر قصد خرید وسایل عتیقه دست دوم را دارید باید اطلاعات وسیعی داشته باشید. صرفاً جستجو در وبسایت‌های مختلف و دیدن تصاویر متنوع اطلاعات چندان دقیقی به شما نمی‌دهد. اما اگر می‌خواهید مانند حرفه‌ای‌ها وارد بازار داغ معامله وسایل عتیقه دست دوم شوید باید با نکات قبل از معامله آشنایی کافی داشته باشید.

 

نکات مهم قبل از خرید وسایل عتیقه دست دوم

 

 از جمله نکات مهم در خرید وسایل عتیقه دست دوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. هدفتان از معامله وسایل عتیقه دست دوم چیست!

پیش از آنکه به فکر خرید عتیقه یا خرید وسایل دست دوم باشید، هدفتان را مشخص کنید. معمولاً کسانی که شیفته کلکسیون وسایل عتیقه دست دوم هستند، به دنبال عتیقه‌های با عمر بالا هستند. خرید عتیقه‌های تاریخی در مقایسه با وسایل دست دوم، گران قیمت هستند. به همین جهت هزینه بیشتری باید برای خرید این نوع عتیقه‌ها کنار بگذارید. اما اگر صرفاً قصد خرید اشیاء تزیینی و دکوری برای منزل را دارید، طبیعتاً نیازی به صرف هزینه‌های بالا نیست. در نهایت انتخاب با شماست که به چه هدفی می‌خواهید عتیقه بخرید.

۲. برای خرید عتیقه سراغ وب سایت‌های متفرقه نروید.

اولین راهکاری که به فکر هر خریداری می‌رسد، خرید اینترنتی در فضای مجازی است. مراجعه به سایت‌های عتیقه فروشی معتبر را می‌توان یکی از راه‌های خرید عتیقه دانست. به شرط آنکه وب سایت عتیقه فروشی معتبر باشد. چون اغلب افراد برای خرید عتیقه، دست به دامن آگهی‌های جذاب سایت‌های متفرقه اینترنتی می‌شوند. با جذب آگهی و در پی آن خرید عتیقه آنچنان نمی‌توان انتظار معامله منصفانه و معقولانه‌ای را داشت. علاوه بر آن هیچ  نوع چارچوب خاصی برای خرید و فروش عتیقه از طریق سایت‌های متفرقه نیست.

۳. از کارشناسان ماهر کمک بگیرید.

همیشه در خرید و فروش عتیقه باید دو کفه سود و ضرر را در نظر بگیرید. عموم افراد از ارزش وسایل دست دوم اطلاعات چندانی ندارند. مشاوره با کارشناس این امکان را به شما می‌دهد تا به خوبی از ارزش عتیقه مطلع شوید. معمولاً فروشگاه‌های سمساری معتبر عتیقه‌های شناسه‌دار با قیمت‌گذاری مشخصی به شما معرفی می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان انتظار معامله بهینه‌ای را داشت.

 

نکات مهم قبل از خرید وسایل عتیقه دست دوم

۴. برای خرید و فروش عتیقه به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

هیچ راهی بهتر از مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها و سمساری‌های معتبر نیست. با مراجعه به سمساری معتبر می‌توانید از چندوچون ماجرای خرید و فروش عتیقه باخبر شوید. چون با مراجعه به مراکز معتبر می‌توانید راهنمایی‌های بسیاری درباره نحوه خرید و فروش عتیقه به دست آورید. علاوه بر آن اطلاع از ارزش خرید عتیقه، کارشناسی حرفه‌ای محصول و قیمت‌گذاری از دیگر مزایای مراجعه به سمساری معتبر است.

۵.  اطلاعات ضروری برای خرید عتیقه را جمع‌آوری کنید.

قبل از معامله وسایل عتیقه دست دوم حتماً اطلاعات لازم را در خصوص قدمت کالا به دست آورید. آنچه که در خرید عتیقه نقش مهمی دارد، قدمت و سن تاریخی آن است. به همین منظور برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر باید بررسی‌های بیشتری انجام دهید. سن واقعی اشیاء عتیقه از نظر قدمت و پیشینه تاریخی باید مورد بررسی قرار بگیرد. پیشنهاد می‌شود در این خصوص از چند کارشناس ماهر در زمینه عتیقه راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

 

 

نکات مهم قبل از خرید عتیقه جات

 

۶.  از قوانین خرید و فروش عتیقه و معامله عتیقه جات مطلع شوید.

از جمله قوانین معامله وسایل عتیقه دست دوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در هنگام خرید عتیقه دست دوم از شناسه‌دار بودن و یا جعلی بودن عتیقه مطمئن شوید.
  • حتماً عتیقه را بررسی کارشناسانه کنید.
  • قبل از معامله بر سر قیمت به توافق برسید.
  • به مفاد و قوانین سازمان میراث فرهنگی توجه داشته باشید.

۷. برای خرید هر کالایی هزینه نکنید.

متأسفانه در بازار عتیقه‌جات رقابت بسیار است. در این بازار داغ رقابتی باید به خوبی بدانید که برای چه محصولی پول می‌دهید. پیدا کردن لوازم کهنه و قدیمی در سایت‌های اینترنتی به راحتی قابل دسترس است. اما آیا ارزش صرف هزینه را دارد! این پرسشی است که اول باید خودتان به آن پاسخ دهید. برای مثال برخی از اشیاء به دلیل فرسودگی بسیار زیاد، نیاز به تعمیر دارند. حتماً قبل از خرید رنگ، سایز، ابعاد و مشخصات ظاهری جنس دست دوم را بررسی کنید. بدین ترتیب می‌توانید با آگاهی بهتری وارد معامله وسایل عتیقه دست دوم شوید.

۸. چیزی درباره منع قانونی برای خرید و فروش برخی از عتیقه‌جات می‌دانید!

امکان معامله برای برخی از اشیاء عتیقه‌جات نیست. در‌واقع یک سری از عتیقه‌جات برای خرید و فروش با منع قانونی همراه هستند. به طوری که معامله این‌گونه اشیاء جرم محسوب می‌شود. اگر عتیقه دارای پیشینه بسیار تاریخی و قدیمی باشد، معامله آن غیرقانونی است. در‌واقع اگر معامله‌ای هم انجام شود، قاچاق کالا محسوب می‌شود. در نتیجه حتی با جریمه‌های نقدی و حبس همراه است. به همین جهت مراقب اینگونه معامله‌های غیرقانونی هم باشید.

۹.  در هنگام خرید سکه‌های قدیمی احتیاط کنید!

یکی از نکات مهم در خرید وسایل عتیقه دست دوم تهیه سکه‌های قدیمی است. اگر قصد خرید سکه‌های قدیمی را دارید، حتماً سکه را از نزدیک ببینید. ویژگی‌های ظاهری آن را با سکه‌های قدیمی مورد نظرتان، یک‌جا بررسی کنید. توجه داشته باشید که خرید سکه قدیمی باید با مهارت‌های کافی انجام شود. اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید، حتماً به همراه کارشناس سکه بخرید.

۱۰. درباره خرید اشیاء عتیقه مخصوص کشورهای خارجی تحقیق کنید.

اگر قصد خرید عتیقه مختص به سایر کشورها را دارید، حتماً درباره مشخصات عتیقه تحقیق کنید. حتی در این خصوص باید اطلاعات مرتبط با مدل‌های معمولی آن در بازارهای فروش به دست آورید. با اطلاعات دقیق دیگر فریب سودجویان را نمی‌خورید. چون در برخی از موارد مدل‌های ایرانی را به جای اشیاء عتیقه خارجی تحویل شما می‌دهند.

 

نکات مهم قبل از خرید وسایل عتیقه دست دوم

کلام پایانی

قبل از معامله وسایل عتیقه دست دوم یک آمار سرانگشتی از قیمت‌گذاری و بررسی عتیقه به دست آورید. حتماً از راهنمایی مشاوران و کارشناسان ماهر این حوزه کمک بگیرید. کارشناسان عتیقه‌جات اطلاعات درستی با توجه به قدمت و پیشینه عتیقه در اختیارتان قرار می‌دهند. بدین ترتیب می‌توانید خرید و فروش عتیقه‌جات خود را در یک بستر امن و مطمئن به سرانجام برسانید.در سمساری زرتشت نیز کارشناسان ما می توانند اطلاعات خوبی درباره عتیقه جات به شما بدهند فقط کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *